Besparen met zonnepanelen

Zonnepanelen zijn goed voor uw portemonnee en het milieu. U draagt bij aan een beter klimaat en bespaart u aanzienlijk op uw energiekosten. Woont u in een eengezinswoning? Dan kunt u mogelijk zonnepanelen aanvragen. Wilt u weten of uw woning in aanmerking komt voor zonnepanelen? Dien dan een aanvraag in.

Wat krijg ik ?
Als u kiest voor zonnepanelen, krijgt u een complete zonnepaneleninstallatie. Deze bestaat uit 6 zonnepanelen, 1 omvormer en de benodigde bekabeling voor de aansluiting tussen de panelen.
Ook krijgt u, als dat nog niet het geval is, een slimme meter. Het bedrijf Stedin plaatst de slimme meter.
Via de omvormer, de slimme meter en uw afschriften, kunt u de werking en opbrengst van uw panelen zien.

Wat betaal ik?
Het aanbrengen van zonnepanelen kost u € 11,34 per maand aan extra servicekosten.
De servicekosten gaan pas in zodra uw zonnepanelen zijn geplaatst!

De hoeveelheid opgewekte energie verschilt per woning. Dit komt door de ligging van uw woning.
Wekken de panelen meer energie op dan u nodig heeft? Dan wordt deze energie automatisch teruggeleverd aan het energiebedrijf.

TIP
Met zonnepanelen is het slim om overdag stroom te verbruiken. Gebruik de vaatwasser overdag en gebruik de wasmachine ook overdag in plaats van ’s avonds.

Hoe werkt het?

Meest gestelde vragen

Waarom is mijn aanvraag afgewezen?

Uw aanvraag voor zonnepanelen kan om verschillende redenen worden afgewezen.

1. Niet iedere woning is geschikt voor zonnepanelen.

Dit kan te maken hebben met:

  • De vorm van uw dak
  • De constructie van uw dak
  • De hoogte van uw dak
  • De ligging van uw woning is niet gunstig
  • U woont in een appartement/maisonette

In het geval van afwijkende hoogtes van de daken of meerdere etages, plaatst Woongoed zonnepanelen op planmatige wijze. U hoort vanzelf wanneer uw complex aan de beurt is.

2. U heeft een deurwaarderszaak lopen.
3. U heeft bewindvoering. In dat geval kan uw bewindvoerder een aanvraag indienen voor u.
Moet ik mijn zonnepanelen aanmelden?

Nee, na de installatie wordt uw woning aangemeld bij Energieleveren.nl.
Dit is een platform voor alle energieleveranciers.
Als u wilt checken of uw woning is aangemeld, neemt u contact op met uw energieleverancier.

Hoe weet ik dat mijn zonnepanelen werken?

Kijk overdag op uw omvormer of uw slimme meter.
Doe dit regelmatig. U bent zelf verantwoordelijk voor het spoedig melden van een storing.

Kan ik zelf een storing oplossen?

Ja, dat kan!
Volg de onderstaande stappen. Lukt het niet of vermoed u een ander probleem? Stuur dan een reparatieverzoek via Reparatie melden.

  1. Schakel de DC schakelaar van de omvormer uit, zodat er geen stroom meer vanaf de zonnepanelen kan komen. Deze zit aan de onderkant of links (links 1).
  2. Schakel vervolgens de werkschakelaar uit (foto 2). Deze zit naast de omvormer of in de groep in de meterkast.
  3. Wacht 5 minuten.
  4. Zet de werkschakelaar weer aan.
  5. Zet tot slot de DC schakelaar weer aan.
  6. Wacht 15 minuten.
  7. Ziet u op de omvormer de lampjes weer branden die aangeven dat de omvormer werkt en ziet u op de omvormer dat deze weer stroom opwerkt? Dan is het probleem opgelost! Blijft u het probleem ervaren en schijnt de zon? Maak dan hier een reparatieverzoek aan.
Hoe werkt de slimme meter?

Kijk op de website van Enduris voor een filmpje met uitleg over de slimme meter.

Ik denk dat mijn slimme meter stuk is. Wat moet ik doen?

Ga naar de website van Stedin en doorloop de stappen via: "Ik denk dat mijn meter niet werkt". Of neem contact op met de klantenservice van Stedin.

Mijn zonnepanelen hebben niet gewerkt. Krijg ik geld terug?

Maak direct melding van uw storing. U kunt een reparatieverzoek indienen via de website van Woongoed Middelburg.
Saman gaat eerst de storing verhelpen.
U komt in aanmerking voor compensatie van de servicekosten als:

  • Saman het probleem niet binnen 1 maand oploste nadat u de melding maakte.
Ik krijg een compensatie, wat is de maximale vergoeding?

Dit hangt af van de datum waarop u meldde dat er een storing is en de datum waarop de storing is verholpen.
De maximale vergoeding is €11,34 per maand met een maximum van 12 maanden.

Moet ik onderhoud (laten) plegen aan mijn zonnepanelen?

Nee dat is niet nodig. Het is wel belangrijk om regelmatig te controleren of uw omvormer aan staat. Wij adviseren u om dit maandelijks te doen.

Ik wil mijn zonnepanelen reinigen. Waar moet ik op letten?

In principe hoeft u de panelen niet te reinigen. Wilt u ze toch schoonmaken? Gebruik dan regenwater of onthard water. Gebruik GEEN water met schoonmaakmiddel of normaal kraanwater. Dit tast de panelen aan en geeft kans op strepen op het paneel.

Kan Woongoed Middelburg vogelnesten onder zonnepanelen verwijderen?

Een vogelnest onder een zonnepanelen mag niet altijd worden weggehaald. Veel vogels zijn beschermd in Nederland en mogen niet worden gestoord tijdens het broedseizoen.
Het verwijderen van een vogelnest kan daarom strafbaar zijn.

Zijn er nog meer manieren om te besparen op energie?
  • Gebruik overdag uw apparaten zoals de wasmachine, wasdroger of vaatwasser. Dan draaien ze op zonne-energie. Let op, gebruik een wasdroger liever niet op het moment dat er niemand thuis is in verband met een klein risico op brand.
  • Zet de apparaten om de beurt aan. Dit om te voorkomen dat u waarschijnlijk meer stroom verbruikt dan u opwekt.
  • Ontdooi regelmatig uw vriezer, dan werkt deze het beste.
  • Kies voor LED verlichting. LED verlichting verbruikt minder stroom dan een gloeilamp en gaat bovendien langer mee.
  • Was op lagere temperaturen. Het opwarmen van water kost het meeste stroom. Wassen op 30 graden is de helft goedkoper dan wassen op 60 graden.
  • Verbruik minder warm water. Door korter te douchen verbruikt u minder energie.
  • Doe de lichten uit als u niet in een bepaalde kamer bent.
  • Voorkom sluipgebruik door apparaten die op stand-by staan.